{{ activeMainItem }}

Sluiten

Interview Pierre Haenen

Carriére

Pierre Haenen (1990) studeerde commercieel management aan Zuyd Hogeschool. Tijdens zijn studie startte hij in 2015 met een bijbaan op Château St. Gerlach. Na diverse promoties begon hij in september 2019 als directeur/gastheer op Château Neercanne. Pierre woont samen met zijn verloofde Myrthe in Maastricht.

‘Onze collega’s zijn onze belangrijkste asset’

Geboren en getogen Sittardenaar Pierre Haenen houdt van het bedenken en ontwikkelen van horecaconcepten. Daarvoor krijgt de directeur/gastheer op Château Neercanne volop de kans. Zowel op zijn werk als thuis draagt hij graag klassieke pakken met een moderne snit. En zo ziet hij het terrassenkasteel net buiten Maastricht ook: ‘Hier steken we oude favorieten in een nieuw jasje. We respecteren de klassieke etiquette, maar geven ze een moderne twist’.

Opgroeien binnen Oostwegel Collection

“Professioneel gezien ben ik opgegroeid binnen Oostwegel Collection. Als student begon ik op Château St. Gerlach met een bijbaan in de bediening. Van daaruit kon ik mij verder ontwikkelen op de afdeling reserveringen, vervolgens als coördinator guest relations en uiteindelijk als manager van Bistrot de Liège. In 2019 stapte ik over naar Château Neercanne als directeur/gastheer. Daarmee kreeg ik in één klap de eindverantwoordelijkheid over maar liefst twee restaurants en een Meetings & Celebrations-operatie. Ik wilde graag doorgroeien in een familiebedrijf en die kans krijg ik hier.”

Ambitie

“Toen ik in de horeca begon, zeiden mensen wel eens tegen me: ‘Jij gaat niks bereiken’. Dat motiveerde mij juist om het tegendeel te bewijzen. Mijn hoge ambities sluiten aan bij die van Château Neercanne. In 1957 waren we één van de eerste restaurants in Nederland dat werd bekroond met een Michelinster. Uiteindelijk willen we zo snel mogelijk toe naar minimaal eenzelfde erkenning en een groene ster voor l’Auberge de Neercanne. Om daar te komen zetten we ons op alle vlakken in om een topprestatie te leveren.”

“Ik wilde graag doorgroeien in een familiebedrijf en die kans krijg ik hier.”


Onvergetelijke reis

“Een bezoek aan Château Neercanne is een reis vol unieke momenten. Bij een bruiloft beginnen de gasten in onze kasteeltuin met een ceremonie, vervolgens drinken ze op het châteauterras hun aperitief. Het diner vindt plaats in ons restaurant, waarna de gasten via de wijnkelder naar de grotdiscotheek gaan voor het feest. Op het eerste jubileum na een bruiloft sturen we alle jonge echtparen een uitnodiging om nog eens terug te komen en herinneringen op te halen aan hun grote dag.”

Liefde voor lokaal

“Met het Jekerdal, onze tuin en wijngaard heeft ons huis een schitterende omgeving. Daar laten we onze bezoekers graag kennis mee maken. We verrassen hen in onze restaurants met producten die letterlijk uit onze eigen groentetuin komen of presenteren een Limburgse wijn die ze drinken tussen de wijnranken. Daarnaast werken we veel samen met lokale leveranciers. In onze kalksteengrotten rijpt het speciaalbier D’Artagnan, een eigen bier, ontwikkeld met de Maastrichtse brouwerij Zuyd Craft.”

Nieuwe kennis, nieuwe herinneringen

“Onze medewerkers hebben veel parate kennis en vinden het leuk die te delen. Van de oorsprong van onze wijnen tot de geschiedenis van het château. Ik hecht veel waarde aan het verrijken van onze gasten. Al onthouden ze maar één detail, dan geef je hen toch een nieuwe herinnering. Ik zie nieuwe kennis als een toevoeging aan het leven, net zoals een nieuwe ervaring dat ook is.”

“Op Château Neercanne heerst een familiegevoel. We hebben een amicaal team dat bewust voor ons kiest.”


Trots

“Het huis is trots op zijn medewerkers en zij zijn trots op het huis. In de horeca werken is een roeping. Bovendien krijg je er veel voor terug. Op Château Neercanne heerst een familiegevoel. We hebben een amicaal team dat bewust voor ons kiest. Onderdeel van het onboardingtraject is dat iedere nieuwe collega voorafgaand aan zijn of haar eerste werkdag een keer bij ons eet.”

Passie en plezier

“Onze medewerkers hebben een enorme passie. Om dat vlammetje aangewakkerd te houden, geef ik mensen eigen verantwoordelijkheden en daag ze uit. Er is veel ruimte om door te groeien. Zo is onze maître Robert 7 jaar geleden hier als leerling begonnen. Het team is onze belangrijkste asset, daar investeren we in. Mensen moeten plezier hebben in hun werk, want dat is uiteindelijk wat de gasten voelen.”

“Wat mensen zich uiteindelijk herinneren van een verblijf of diner, is de ontvangst en de service van het personeel. Dat is waar wij het verschil maken.”

Het verschil maken

“De verwachtingen van onze gasten zijn hoog. Door telkens net dat extra stapje te zetten, bieden we een totaalbeleving die hen altijd bijblijft. De deur van de taxi openhouden bij aankomst, gasten met een paraplu naar binnen begeleiden wanneer het regent: we geven de gasten wat zij willen, voordat zij zelf doorhebben dat zij dat willen. Wat mensen zich uiteindelijk herinneren van een verblijf of diner, is de ontvangst, de smaken en de service van het personeel. Dat is waar wij het verschil maken.”

Kom jij ons team versterken?