{{ activeMainItem }}

Sluiten

Wandeling binnenstad Maastricht

Kruisherenhotel Maastricht is gelegen in het centrum van Maastricht op een steenworp afstand van het Vrijthof. Vanuit het Kruisherenhotel wandelt u direct de stad in of kunt u gemakkelijk zelfstandig een wandelroute volgen. Ook de natuurliefhebbers komen aan hun trekken met een wandeling door een natuurgebied aan de rand van Maastricht.

De wandeling start bij café Tribunal. We steken de Tongersestraat over en lopen de naar de Bouillonstraat. U passeert aan de rechter kant het oude gouvernementsgebouw, nu in gebruik door de universiteit. We negeren de eerste straat links maar gaan even verder de trapjes op, Kanunnikcour. We lopen hier tussen smaakvolle nieuwbouw. Vroeger stond hier de Staar, waar o.a. alle uitvoeringen van het LSO waren.

U komt vervolgens op het Henric van Veldekeplein, met in het midden het standbeeld van deze dichter gemaakt door Charles Vos. Henric van Veldeke dankt zijn bekendheid aan de vertaling van de St.Servaaslegende (1164). Let eens op de prachtige gebouwen rond dit plein. De kerken springen er natuurlijk uit. De St.Servaaskerk is een Romaanse kerk. Vermoedelijk stond hier al in 560 een kerkje. In 950 is met de bouw begonnen en dit heeft tot de 15e eeuw geduurd. Het Bergportaal is uniek voor Nederland, met beelden uit het Oude en het Nieuwe Testament. Ook het noordoostelijk portaal, de schatkamer en het interieur zijn een bezoek waard. Ook ziet u hier de St.Janskerk met zijn machtige 70 meter hoge toren. Absoluut de moeite waard om hier eens naar boven te klimmen. De St.Janskerk is een gotische kerk uit de 14e eeuw. U gaat rechts tussen de kerken door naar het Vrijthof.

Vervolgens gaat u linksaf. Geef hier u ogen ook nog maar eens goed de kost want er is heel wat te zien. het oudste café van Maastricht, ‘In den Ouden Vogelstruys’, de voormalige carnavalstempel van Maastricht de ‘Momus’, de Militaire Hoofdwacht, het Spaans gouvernement etc. Meer dan het bekijken waard.

We steken het Vrijthof schuin over, naar de Perroen, het monument met de leeuwen. We steken hier over en lopen de Grote Staat in, de belangrijkste winkelstraat van Maastricht. Aan het einde van de Grote Staat ziet u een mooi gotisch bouwwerk, het Dinghuis, waar het VVV gevestigd is.

Hier gaan we rechts de Kleine Staat in, we negeren de eerste straat links, rechtdoor naar de Kersenmarkt en hier meteen naar links de Maastrichter Smedenstraat in. We nemen de tweede straat rechts, de Stokstraat. Dit is een exclusieve winkelstraat met prachtige huizen en schitterende gevelstenen. U bent hier middenin het Stokstraatkwartier, hier was in de 1e eeuw de Romeinse nederzetting. Restanten hiervan ziet u als u de eerste straat rechts neemt het Morenstraatje en dan meteen links. U bent nu Op de Thermen, de gekleurde vlakken in het plaveisel markeren Gallo-Romeinse thermen en hoektorens. Uitleg over de Thermen op het grote ANWB-bord. U gaat Op de Thermen naar links en u komt in de Plankstraat. Hier is de museumkelder van hotel Derlon met Romeinse opgravingen. U gaat hier links en u komt opnieuw in de Stokstraat. Hier gaat u rechtsaf naar de Graanmarkt., met op de hoek een wachthuisje uit 1786, dit diende voor de bewaking van de voormalige O.L.Vrouwepoort.

U gaat hier links en meteen recht de trappen op van de O.L.Vrouwewal, dit is een deel van de eerste middeleeuwse stadsmuur. Kijk eens om u heen, u heeft hier een mooi uitzicht op Wyck aan de overkant van de Maas. Aan het eind loopt u de trappen af, links onder de Helpoort door. Dit is de oudste stadspoort van Nederland. U ziet nog de sponningen van het valhek en de werpgaten in de bodem. Tegenover de Helpoort ligt het Pesthuis, een oude watermolen uit 1775, ze diende als papiermolen. Hier hebben echter nooit pestlijders gezeten, die zaten in barakken vlakbij de molen.

U loopt links richting Maas door het voormalige stadspark, steekt het bruggetje over de Jeker over en ga op de T-splitsing naar rechts langs de vijver. U loopt om de vijver heen via de Pieterskade naar de poort de ‘De vijf koppen’. In 1638 werden hier de hoofden van vijf geestelijken tentoongesteld. Zij zouden betrokken zijn geweest bij het verraad aan de Spanjaarden. U loopt onder de poort door en komt in de Begijnenstraat. Rechts ziet u het Pater Vinktorentje, genoemd naar de onschuldig terechtgestelde geestelijke.Dit is een deel van de tweede omwalling, waar de eerste omwalling aansloot op de tweede. Naast de toren ziet u een in Maaslandse-renaissancestijl uitgevoerd gebouw, het Faliezusterklooster.

Aan het einde van de straat gaat u rechts de St.Pieterstraat in. Rechts ziet u de vroeg gotische Minderbroederskerk. Let op de scheur in de gevel een markante markering waar de eerste stadsomwalling liep. Na de kerk rechtsaf het straatje Achter de oude Minderbroeders in, meteen links de Bisschopsmolengang in, u ziet het binnenpleintje van een oude watermolen. U vervolgt uw weg en komt in de Ridderstraat, hier gaat u links naar de Stenenbrug, met aan de linkerkant de Bisschopsmolen. Rechtdoor komt u weer in de Pieterstraat, hier links. Aan uw rechterkant ziet u eerst de Tafelstraat en dan de Waalse kerk met haar typische uivormige spits, kenmerkend voor de renaissance. Voorbij de Waalse kerk de eerste straat rechts het Lang Grachtje in. U loopt hier weer langs een deel van de stadsomwalling. Let eens op de uitbundige begroeiing van de muur.

Aan het einde van het Lang Grachtje links de Grote Looierstraat volgen. Een prachtige lindelaan met vele markante gebouwen. Op nr. 17 het voormalige Armenhuis en op het eind van de straat op nr. 27 de St.Maartenshuizen, een mooi binnenhofje. Denk aan de rust van de bewoners. Rechts voor u ziet u het Natuurhistorisch Museum. We nemen echter de eerste straat links de Zwingelput. Hier staat het klooster de Nieuwenhof waar nu de faculteit der rechtsgeleerdheid is gevestigd. Aan het eind naast het poortje neemt u de trappen naar boven. Dit poortje heet in de volksmond ook wel het varkenspoortje. Indien u nieuwsgierig bent loop er maar eens onderdoor en kijk eens naar de gedenksteen boven het poortje.

U staat nu op een gedeelte van de tweede omwalling. U heeft een mooi uitzicht op het hertenpark en op de Jeker. Volg het pad naar rechts tot aan het ijzeren hek. Aan het einde de heeft u rechts een mooi zicht op de Jeker onder u en het conservatorium. U loopt de trappen af, het Heksenstraatje in. Voor het conservatorium slaat u links af en meteen weer rechts naar de Bonnefantenstraat. U passeert vervolgens ‘het huis op de Jeker’ Aan het eind ziet u het Bonnefantenklooster en kerk met een prachtige classicistische gevel en mooi versierde timpaan. U bent nu op Ezelmarkt waar onze wandeling eindigt.